Mun ensimmäinen vai kanan viimeinen?

Luitko jo Venla Savikujan postauksen vegaaniudesta? Mä luin, ja monenlaisia (myös itsekkäitä) ajatuksia heräs, samoin uusi kipinä ensimmäiseen askeleeseen kohti parempaa tapaa elää. Eläinrääkkäysvideoita en pysty lainkaan kattomaan, mutta se ei todellakaan oo sama asia kun silmien sulkeminen.

Lihansyömistä ja eläinperäisten tuotteiden käyttämistä vastaan on monia perusteluja. Ite uskon ettei läheskään kaikki eläimet kärsi, ainakaan Suomessa. Ja mä oon sillä tavalla hullu, että voisin ihan hyvin syödä myös hyvin laitettua koiran tai kissan lihaa, jos niikseen tulee. Liha, broileri, kala  ja maito myös maistuu mun mielestä hyvälle.


Mutta eläimet on kumminkin myös aika ihania kavereita, miks mun pitäis syödä niitä jos pärjään ilmankin? Kaikenlainen kidutus ja elävien olentojen tuhoaminen tuntuu lähtökohtasesti melko huonolta idealta. Maito ja munat ei jotenkin samalla tavalla tunnu pahalta.

Ainut syy lihansyöntiin on mulla siis nautinnonhalu ja mielikuva helppoudesta (ainakin suomalaisessa kulttuurissa). Ja ne ei oikeestaan oo mun mielestä hyviä syitä tappaa. Eri asia ois jos olis elämästä ja kuolemasta kysymys, sen verran kuitenkin pidän ihmiselämää tärkeempänä että tappaisin omin käsin lapselle sen kanan jos tarve vaatis.

Joskus nuorempana näin kyllä ohjelman kanaloista ja lakkasin hetkeksi syömästä broileria. Ja myöhemmin sain kuulla että olin käännyttänyt pikkusiskonikin pidemmäksi aikaa. Vuosien kuluessa asia unohtu, ja nykyään meillä syödään lasten ehdoilla ihan perusruokaa aamupuuroista nakkeihin ja perunamuusiin.

Terveys kyllä kiinnostaa, eli tällä hetkellä syödään mahdollisimman vähän eineksiä ja herkkuja, ja otetaan purkista maitohappobakteereja (tai hampumaitobakteereja niin kun meillä sanotaan), omegaa, magnesiumia, kalsiumia ja monivitamiinia. Teen paljon keittoruokia, ja syödään hedelmiä ja kasviksia joka päivä. Lapsille ostan budjetin salliessa raakamaitoo.

Muiden haasteiden myötä eettisemmät ja terveellisemmät ruokavaliovalinnat on kumminkin aina jääny sinne listan loppupäähän, kun haluan päästä helpolla ja kokkailukaan ei oo koskaan kiinnostanu yhtään. Vegetarismi ja vegaanius on tuntunu ihan mahdottomilta ajatuksilta.

Miten lapsiperheessä sit vois olla vegaani? Kuulostaa aika tuskaselta projektilta. Mut mä päätin silti ottaa askeleen kohti eettisempiä valintoja, tosin hyvin pienen ja melko herkullisen. Mutta sellasiahan ne ekat askeleet on.

Itsekkäänä ja nautinnonhaluisena ihmisenä mä siis ensimmäisenä askeleena päätin tarkistaa olennaiset, eli mitä herkkuja vegaanit saa syödä. Googlasin ”vegaani karkit”, ja törmäsin tälläseen loistavaan nettisivuun kun vegaanituotteet.net. Ja sieltä kätevältä listalta bongasin heti mun all time LEMPIKARKIT eli Mariannet!! Uskomatonta!

Jatkoin listojen tutkimista, ja myös sipseistä mun yhdet lempparit, Hot rodit oli listalla! Aina vaan paranee!

Listalta löyty myös monta muuta meidän perheen ja laiskan leipojan suosikkia, ja yhtäkkiä eettisempi syöminen alko tuntumaan helpommalta 😀 mulla on nimittäin sellanen mielikuva että vegaanius tarkottaa ituja ja papuja.


Ensimmäinen askel on siis otettu: aion ehdottomasti alkaa jatkossa ostamaan vain vegaaniherkkuja! Seuraavaks kun mä uskallan taas raottaa tietoisuuden silmiä, alan tutkailla varsinaista ruokapuolta. Olo on kuitenkin melko toiveikas. Tarkotushan on jatkaa eettisyysprojektia voimien ja ajan mukaan myös muihin valintoihin, kertakäyttökulutusta ja kemikaaleja pikkuhiljaa vähentäen.

Täten alkaa siis mun uus postaussarja: Askel eettisyyteen! Raportoin onnistumisista – ja epäonnistumisista myös jatkossa!

Mitä ajatuksia herättää vegaanius lapsiperheessä? Onko hyviä sivusto- tai muita vinkkejä maltilliselle aloittelijalle?

4 kommenttia artikkeliin ”Mun ensimmäinen vai kanan viimeinen?

  1. Olipa hyvä postaus!! Paras idea, että alottaa vegaaniherkuista ja vitsit miten hyvän nettisivun vinkkasit!! Kiitti!!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s