Elämäntaparemontti, päivä 1

Tänään se alko se kauan kaivattu ja huolella suunniteltu paluu terveellisiin elämäntapoihin. Käytän sanaa paluu, koska tää ei oo mulle mikään uus juttu, se on vaan ollu piilossa kaukana sängyn alla pölyisessä pahvilaatikossa noin puoltoista vuotta. Tuu messiin muutokseen, ja seuraamaan kuinka mulle käy! Tänään alkaa esim. Fitfarmin Superdieetti, jos ruokavalio ja liikuntaohjeille on tarvetta! Fitfarmin ohjeilla oon saanu tehokkaasti aiempien raskauksien kilot pois 🙂

6312334569_3fea07ee4a_b

Mulla on tällä kertaa noin 25 kg ylimääräistä, joka kerty loppuraskauden ja ensimmäisten vauvakuukausien aikana. Kyseessä on siis noin vuoden projekti, jos painoa tippuu se n. puoli kiloa viikossa. Mä punnitsen painon aina maanantaisin, ja raportoin teille edistyksen lähteneinä grammoina! Sen on tarkotus toimia extramotivaationa tähän projektiin. Ensimmäinen herkkupäivä on tiedossa 3. viikon lopussa, ja sitten seuraava 6. viikon lopussa. Sen jälkeen katon, oisko viikottainen karkkipussi jo sallittu, vai miten homma toimis parhaiten. Alkuun mun on kuitenkin oltava ihan ehdoton, koska muuten mä alan lusmuileen.

Mun ruokavalion pohjana toimii Fitfarmin Go fat go -dieetti. Syön siis terveellistä perusruokaa 5 kertaa päivässä tietyn määrän, juon vettä joka aterialla 0,5 litraa, ja syön vitamiinit, omegat, magnesiumit ja maitohappobakteerit päivittäin. Mä oon muokannu tota naisten perusruokavaliota niin, että mä jaksan sitä hyvällä fiiliksellä vaikka loppuelämän. Tässä siis mun päivän ruokalista:

Aamiainen

45g kaurahiutale
5 g vehnälese
100g raejuusto, rasvaton
1 rkl mustikkajauhetta / 150g mehukeitto, sokeroimaton / 100g pakastemarjoja
+Fast Omega3 2kpl

Lounas

100g kana / 100g naudanliha max 10% / 100g kala
200g vihanneksia vapaavalinnaisesti
10g salaattikastike / 10 g liemikuutio

Välipala

250g maitorahka
5 g vehnälese
1 rkl mustikkajauhetta
0,5 dl sokeroimatonta mehukeittoa

Päivällinen

100g kana / 100g naudanliha max 10% / 100g kala
40g riisi / 40g pasta / 170g peruna / Real-täysjyväleipä 2 viipaletta
200g vihanneksia vapaavalintaisesti

Iltapala

2 kpl kaurapuikuloita
5 g voita
25 g juustoa
50 g tomaattia

Aamupala on vanha tuttu, sitä oon syöny jo vaikka kuinka kauan. Sit mä teen joka viikolle kerralla keiton, jossa on lihaa/kanaa/kalaa ja vihanneksia/juureksia ja, eikä siis ollenkaan perunaa. Mausteitahan saa käyttää, ja mä oon niin radikaali et korvaan öljyn liemikuutiolla. Se toimii nopeena lounaskeittona. Hyvää on myös kasvissosekeitto, jonne voi lisätä sopivan määrän lihaa ja raejuuston. Kana- ja tonnikalasalaatit on sitten mulla vaihtoehtona keitolle.

2122160738_053b3a2ec3_b
Välipala on helppo tehdä valmiiksi töihinkin, sekottaa vaan ainekset pakasterasiaan. Päivällinen on tarkotus olla yhteinen koko perheelle, mutta lasken vaan omat määrät tarkkaan. Oman päivälliskeitonkin voi tehdä valmiiksi koko viikolle, lisää siihen vaan sen perunan tms. Esimerkiksi tulinen kanakeitto on ihan loistava vaihtoehto. Sekä päivällinen että lounas on helppo toteuttaa myös ruokalassa, määrät oppii arvioimaan aika tarkkaan kun aluks punnitsee tarkasti.
Iltapalan oon vaihtanu kokonaan, eli oikeesti se ois maitorahkaa ja 10 g leseitä ja 100g marjoja, mutta kokemuksesta tiiän, että mun pää ei kestä tota maitorahkaa vaan alan yökkimään sitä, sitten jätän syömättä, sitten kasvaa nälkä, ja sitten repsahdan helpommin herkkuihin. Eli siksi näin.
Liikunta on myös mukana kuvioissa, siitä seuraavassa postauksessa! Tuu mukaan muutokseen 🙂

photo credit: You say tomato, I say tomahto via photopin (license)
photo credit: Tomyum chicken soup with Golden Needle and King Oyster mushrooms via photopin (license)

2 kommenttia artikkeliin ”Elämäntaparemontti, päivä 1

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s