Taivaspalaset paikalleen

Nyt tulee diippii shittii. Tässä postauksessa mä esittelen simppelin vertauksen avulla sen, miten mä oon onnistunu olemaan vähän onnellisempi. Tää tekniikka ei vaadi liikuntaa, syömistä eikä hengellisyyttä, mutta aika paljon asennetta. Enkä mä oo lukenu yhtäkään onnellisuusopasta, eli kaikki ajatukset on ihan mun omasta päästä. Ehkä tää kirjotus toimii inspiraationa myös muille, joilla kaikki ei oo elämässä ollu aina ihan täydellistä. Tai edes lähelle.

Ei vaan oo mitään järkeä elää jatkuvasti sellasessa tilanteessa, että samat palaset harmittaa, valvottaa, ahdistaa ja pelottaa.

Elämä on palapeli. Tällä en tarkota näitä ”Elämä on kuin sipuli, joskus se itkettää ja joskus maistuu hyvältä”-heittoja. Oikeesti, jos elämä on palapeli, niin kaikki kokemukset on pakko kiinnittää siihen jotenkin, jossain vaiheessa. Elämän palaset voi jättää lojumaan pöydälle, jos ei jaksa edes yrittää, ja mieli hajoaa. Tai ne voi leikata väkisin sopiviksi, että kulissit pysyis pystyssä. Mutta sitten joku oikee palanen ei pääsekään paikalleen, ja joutuu koko ajan leikkelemään lisää ja lisää palasia sopimaan väärille paikoille, ja kuva vääristyy.

Kaikilla meillä on menneisyydessä paljon palasia, onnellisia tai ei. Useimmilla se palapeli on näiden kahden sekotusta. Se, miten kaukana nää ääripäät on toisistaan, ja millaisilla sykleillä ne on vaihdellu, kertoo myös omaa tarinaansa. Se, miten oman menneisyytensä kokee, on myös niin subjektiivista, että menneisyyksiä ei voi verrata täysin keskenään. Toki samanlaisiin kokemuksiin voi samaistua, ja muiden olotiloja voi ymmärtää, vaikka syyt niihin oliskin eri.

4879493994_82214259f7_b

Mä päätin pari kuukautta sitten järjestää palapelini uudelleen. Ei vaan oo mitään järkeä elää jatkuvasti sellasessa tilanteessa, että samat palaset harmittaa, valvottaa, ahdistaa ja pelottaa. Helpointa oli tietysti alottaa konkreettisesta uudelleenjärjestelystä, eli kodin suursiivouksesta. Sen onnistumisesta, ja hyviä vinkkejä suursiivoukseen löytyy täältä. Mutta samalla mä kävin koko ajan läpi myös pään sisäpuolta, ja järjestin ajatukset pois heitettäviin, varastoitaviin ja aktiiviseen käyttöön. Vaikeempi vaihe oli konkreettinen asioiden selvittäminen, kun ne oli päässä jaoteltu erityyppisiin palasiin.

On monia värikkäitä paloja, joissa on iloinen naamanpuolikas, jotka aiheuttaa tosi hyvää mieltä. Ne palaset on ollu helppo kiinnittää melkein heti, ja sen innostuksen muistaa jälkeenpäinkin vahvasti. Sitten on palasia, jotka jostain syystä on lojunu pöydällä vaan koska mä en oo saanu aikaseks tehdä niille mitään. Niiden kiinnitys vaatii energiaa, mutta sen voi tehdä itekseen, kun ylimääräistä energiaa on. Se työ jatkuu taustalla oikeestaan koko ajan, mutta se ei oo mitenkään ongelmallista, vaan pikemminkin normaali osa elämää.

Mutta sitten on muutama todella vaikee taivaspalanen, joita ei pysty kiinnittämään ilman, että asialle tekee jotain ulkoista. Joten mä ihan oikeesti poimin ne asiat, ja otin yhteyttä asianosaisiin selvittääkseni ne, vaikka joistakin niistä on kulunu ihan hirveesti aikaa. Jos henkilö, jonka kanssa asiat haluaa selvittää, ei oo enää elossa, niin voi kirjoittaa kirjeen. Voihan sen vaikka lähettääkin. Vaikeista asioista puhuminen on inhottavaa, ahdistavaa, kiusallista, mutta äärimmäisen helpottavaa. Sanoisin, että mitä vahvempi henkinen ja fyysinen reaktio, sitä suurempi helpotus.

Olennaista ei oo se, mitä se toinen siitä sanoo, vaan se, että itse kertoo, miks ei oo päässy jostain asiasta yli, ja että haluaa päästä. Jo se helpottaa. Tuskin Hitler olis pyytäny anteeks tappamiltaan juutalaisilta, silti tiedetään, että se teki väärin (natsikortti käytetty!). Ihmissuhteen jatkumisen kannalta on tietysti parempi, jos toinen antaa tai pyytää anteeksi, riippuen asiasta. Mutta oman palapelin kannalta on olennaista, että sen palasen pystyy kiinnittämään oikeelle paikalleen, omassa päässään. Toisten teot ei saa, eikä voi vaikuttaa omaan onnellisuuteen. Miks kukaan antais jonkun väärää tehneen ihmisen päättää omasta onnellisuudestaan, sen sijaan että päättää siitä ite?

Millon on hyvä hetki koota palapelinsä uudelleen? Hyvä hetki on sellainen, jolloin siihen riittää voimat. Mulla on nyt sellainen hetki, että mä oon saavuttanu kaikki mun teinipäiväkirjaan kirjotetut unelmat. Tulevaisuus on siis suhteellisen avoin. Mulla on myös erittäin turvallinen elämänvaihe, mulla on muutama todella hyvä ystävä, onnellinen parisuhde ja tarpeeksi kivoja ja rakkaita sukulaisia yhdelle ihmiselle. Näin ei oo aina ollu. Mitään muutosta tai kehitystä ihmisenä ei, hyvistä olosuhteista huolimatta, oo kuitenkaan tapahtunu itestään. Oma palapeli on siis pakko koota itse, ottaa ite ne palaset kauniiseen käteen ja alkaa ettimään sopivaa paikkaa.

7986415898_845a26d961_b

Oikee aika pysähtyä on mulle siis NYT. Just nyt on oikee aika sulkee ne menneisyyden jättämät aukot, että pystyy hahmottamaan ees jonkinlaisen kokonaiskuvan, ennen kun jatkaa eteenpäin. Mä en oo päässy vielä koskaan oikein kunnolla elämään nykyhetkessä, vaan oon eläny aina joko murehtien mennyttä tai jossitellen tulevaa. Mut nyt mä laitan kaikki ikivanhat palaset rauhassa oikeelle paikalleen, ja odotan, ennen kun kaadan uuden valtavan kasan palasia tiskiin. Tai ehkä mä valikoin niitä sopivia palasia yksitellen sieltä pahvilaatikosta. Kääntää ne täytyy lähestulkoon joka tapauksessa, senhän voi tehdä vaikka yhdessäkin.

photo credit: FxCam_1281453218510.jpg via photopin (license)
photo credit: If not you, then who? via photopin (license)

2 kommenttia artikkeliin ”Taivaspalaset paikalleen

  1. Kyllä! Kiitos tästä. Palapeli oli tosi hyvä vertaus ja oon samaa mieltä siitä, että noiden ”selvittämättömien” juttujen poisprosessointi on ehottoman tärkeää. Hyvin kirjoitettu!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s