Kalorien jako päivän aterioille for dummies (28. päivä, -1,8 kg)

Tänään mä käyn läpi Go fat go -ruokavalion kalorit per ateria, ja esittelen vaihtoehtoisia ateriakokonaisuuksia oikeilla kalorimäärillä. Syy tähän on se, että viime viikolla mun piti miettiä oma Fitfarmin ohjeisiin pohjautuva ruokavalio uusiksi, koska lihan ja kasvisten syönti alko ällöttää. 

Mun on myönnettävä, että en tykkää salaatista tai pelkästä kuivasta lihasta muutenkaan, mutta en pystyny pakottaan itteeni enää ollenkaan syömään niitä. Eikä siinä mitään järkeä ookaan pakottaa tekemään jotain tietyllä tavalla, jos vaihtoehtokin on. Mä nimittäin haluan myös nauttia ruokahetkistä, koko loppuelämäni.

Nyt mä osaan korvata lounaan ja päivällisen vastaavan kalorimäärän aterioilla, jotka menee kurkusta alas.

Otin siis avuksi kalorilaskurin, ja laskin Go fat go:n naisten ruokavalion jokaisen aterian kalorit. Lounas ja päivällinen voi vähän vaihdella riippuen ottaako jauhelihaa, kanaa vai kalaa ym, ja rahkan kanssa voi syödä marjoja tai sokeroimatonta mehukeittoa, joten laitoin lukemaksi jotain näiden vaihtoehtojen väliltä. Yhteensä kaloreita tulee päivän aikana n. 1200, tai vähän alle, jos lisäravinteita ei lasketa.

Näin kalorit jakautuu Go fat go:ssa aterioille:

Aamiainen n. 270 kcal

Lounas n. 250 kcal

Välipala n. 170 kcal

Päivällinen n. 250 kcal

Iltapala n. 190 kcal

Mun oma ruokavalio on tästä fiksattu. Siinä kaloreita tulee n. 1300 kcal ilman lisäravinteita, pääasiassa siksi, että iltapalana syön leipää ja teetä maitorahkan sijaan.

Mun omassa ruokavaliossa kalorit jakautuu näin:

Aamupala 297 kcal (lisäkalorit tulee kahvimaidosta, vehnäleseistä ja mustikkajauheesta)

Lounas n. 250 kcal

Välipala 180 kcal (lisäkalorit tulee vehnäleseistä)

Päivällinen n. 250 kcal

Iltapala 311 kcal (maitorahkasetti vaihdettu leipiin ja teehen)

Syy, miks mä nää halusin laskea, oli se, että nyt mä osaan korvata lounaan ja päivällisen vastaavan kalorimäärän aterioilla, jotka menee kurkusta alas.

IMG_4129
Laskin että tälläsiä 250 kilokalorin ateriakokonaisuuksia, joita pystyn ite syömään, ois esimerkiks:

200 g hernekeittoa ja 10 g sinappia

150 g pinaattikeittoa, 1 keitetty kananmuna ja 180 g rasvatonta maitoa

200 g kasvissosekeittoa, 4 kpl kalkkunanakkeja, 20 g ketsuppia, 180 g rasvatonta maitoa

Valmisruuista kelpuutan kalorien perusteella mm. seuraavat: Kalapaistos / Bolognan spagetti / Kirjolohikeitto

Nyt mä siis huoletta vaihdan aterioita, jos tonnikalasalaatti ei uppoo. Jee 🙂

Aion myös kylässä ollessa syödä tarjolla olevia ruokia, sen sijaan että tuhoisin ihmissuhteeni tuomalla omat ruuat. Yritän vaan arvioida määrät mahdollisimman oikein kalorien suhteen. Kevyttä ruokaa, jossa on paljon kasviksia, voi ottaa sen 300 g, ja rasvasempaa varmaan ainakin 200 g. Ja sit reilusti salaattia :)!

IMG_1395 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s